Kulcs az Y-generációhoz
Maximalizmus, felgyorsult világ, információ dömping. Mára már a diploma lett az új érettségi…
Értekezésünkben megvizsgáljuk a generációt leíró és jellemző mutatókat, különös tekintettel a külső belső tényezőkre és a generációs személyiségjegyek jellemző hatását a munkavégzés és szociális viselkedésre.
Az Y generációról kb. 1982 és 1995 között születettek esetén beszélhetünk.
Figyelembe véve azt, hogy a felmérések elsősorban a városokban élő, szellemi munkát végző, diplomás fiatalok körében történnek.
A vidéki, kevésbé iskolázott, fizikai dolgozó réteg igényei némiképp mások.
Néhány kulcs jellemzőjük:
- Ők a versengő, ambiciózus nemzedék.
- Élni szeretnének, nem dolgozni (vagyis a munkában is azt keresik, hogy számukra élmény szinten is kielégítő legyen az, amit tesznek).
- Célorientáltak, legyen értelme a munkának.
- Innovatívak, használják és szeretik az új dolgokat.
Nagy létszámú nemzedék, így jellemzően belső versengés figyelhető meg, sőt a generáción belül az idősebbek és a fiatalabbak között nagyobb a feszültség, mint más generációkkal.
Gyorsabb akciót, reakciót várnak: türelmetlenek. Ez megjelenik a munkában is, ahol az eredményeket leginkább MOST akarják.
Ők a gyors kielégülések világában nőttek fel, vagyis már egészen kis korukban is rögtön megkaptak mindent: ha szomjas vagyok, rögtön kapok inni ( ez már születésük után az igény szerinti szoptatásnál megjelenik) ha éhes vagyok, rögtön, bárhol tudok enni, ha információ kell, ott az internet….a munkában: gyorsan, akár rögtön vezető akarok lenni. Nem szoktak hozzá, hogy késleltessék a szükségleteiket.
Ha problémájuk van, annak rögtön hangot adnak és nem gondolkodnak rajta.
A jövő tekintetében problémás lehet az Y generációs versengő és kihívást kedvelő, türelmetlen vezető és az utánuk jövő Z generációs alkalmazott viszonya, hiszen az utóbbi generáció tagjai már lényegesen kényelmesebbek, mint az előzőek.
Ez könnyen munkahelyi feszültségeket szülhet.
A Z generáció tagjai még most kezdenek munkába állni, így az ő munkamoráljukról még kevés az információ, azonban ők még gyorsabban, kihívások nélkül jutottak mindenhez, így kényelmességük okát a kutatók ebben látják.
Az Y generáció tagjai szenzitívebbek, mint az X generáció.
Amíg szüleik abban szocializálódtak, hogy a társadalmi változásokra reagáljanak (az adott politikai helyzet miatt), addig ők már megtanultak tenni és álmodni. Rövid távra terveznek, impulzívak, de nem olyan erős a bizalmuk, mint az előző generáció tagjainak. Ennek legfőbb oka a sok, egymásnak ellentmondó információ, amikhez nap, mint nap jutnak: pl. interneten.
A társas, személyes kapcsolataik ezáltal felértékelődtek, vagyis azok szűrik az infókat, akikben megbíznak: ha munkahelyet keresnek, a barátaikat kérdezik meg, hogy az adott cég megfelelő-e és oda adják be az önéletrajzukat, amelyről pozitív infót kapnak.
( X generációnál: beadták akár 100 helyre is szűrés nélkül).
Szeretik a pörgést, de a világ is pörög, gyors reagálást igényel. Ennek negatív következménye, hogy a kiégés már akár 30 éves korban is megjelenik.
Ez a generáció racionálisabbnak tekinthető, mint az előző, azonban ha beleszeretnek valamibe, akkor azt tűzön-vízen át keresztül viszik.
Y generációnak címzett specifikus kihívások:
Technológiai változások (kb 9 éve van okos telefon),
A szervezeti kultúrák megváltoztak: google, facebook, stb. használata a munkahelyeken,
Világgazdasági válság: addig “ha jól tanulsz, lesz minden” elve alapján szocializálódtak, viszont a válság nyomán kiderült, hogy ez nem feltétlenül van így.
A vállalatok már nem vállalnak akkora felelősséget, mint előtte. Ma már mindenkinek saját magát kell értékesítenie.
Ennek következtében a Z generáció már tudatosabban készül a jövőre, mint az Y.
Ami számukra egy munkahelyen fontos:
“Lássam a fejlődési lehetőséget.”
Technológia professzionális legyen: “cool legyen ott dolgozni”.
A cég kultúrája és hírneve az, ami miatt az adott cégnél munkát vállalnak, jelentős, hogy kikkel dolgoznak.
A fizetés még ennél a generációnál is nagyon fontos.
Elkötelezettek: első helyen szerepel a csapat, “jól érzem-e magam, vagy sem”.
Fontos, hogy hiteles vezető irányítson: nem elég az “igazgató”-i tábla az ajtón, a hierarchia nem érdekli, lényegesebb, hogy a vezető szakmailag és emberileg megfeleljen.
Nem a nevet, nem a címet, hanem a partnerséget tisztelik, ha ezt nem kapják meg (és munkakezdésnél ezt még nem teljesen láthatják), hamar munkahelyet váltanak.
Az előző generációknál nem volt annyira fontos, hogy elfogadják a főnöküket.
Munkahely váltás másik legfőbb oka, ha nincs tanulási és továbblépési lehetőség.
Hogyan kezeljük őket a munkában?
Munkacsoportokban hatékonyabban dolgoznak, projekteken, hiszen fontos a változatos, kihívást jelentő csoportmunka.
Érdemes őket minél inkább bevonni a munkába (szinte mindenbe), hogy partnernek érezzék magukat, a felelősség doppingolja őket.
Adjunk perspektívát!
Kezeljük emberként, hagyjuk kiteljesedni, “elhiszem, hogy meg tudod csinálni”.
BIZALOM!
Folyton fejlődő tudásra van szükség, ennek megfelelően az Y generáció tagjai folyamatosan tanulnak.
Mára már a diploma lett az érettségi.
Tovább tart eldönteni azt is, hogy mik akarnak lenni a munka világában, hiszen elsősorban a tanulás a fontos.
Első mama hoteles generáció. (Munkaképes, kereső, fiatal, értelmiségi felnőttek, akik nem hagyják el a szülői házat a kiszolgálás és az otthon nyújtotta jólét miatt)
Énkép: Máshogy látja magát, mint aki….
Hagyjon egy választ
Want to join the discussion?Feel free to contribute!