A Tiszta Kommunikáció egy igen fontos tudás, amit a mindennapi élet bármelyik területén sikerrel alkalmazhatsz. Az emberi kapcsolatokban fontos, hogy érzéseidet a lehető legpontosabban add át. Ha a másik ember felé támadó, bántó kommunikációval közeledsz, vagy úgy kommunikálsz, hogy azt ő nem tudja megérteni, vagyis dekódolni, akkor nem érsz célba – bármi is legyen a szándékod egy adott helyzetben. Így saját érdekedben fontos, hogy a tiszta kommunikáció alapjait elsajátítsd, és készség szintre fejleszd.

A tiszta kommunikáció elsajátításának és környezetedben való megtanításának és alkalmazásának eredményeképpen sokkal boldogabb és építőbb jellegű beszélgetéseknek, vitáknak és helyzeteknek lehetsz majd részesei.
Az alábbi cikkben kifejtjük a Tiszta Kommunikáció 10 szabályát, amely az érzések hatékonyabb közvetítésében nyújt segítséget.

1. Kerüld az ítélkező jellegű mondatokat, kérdéseket, jelzőket!

Az ítélkező jellegű szavak és kifejezések kimondottan bántóak lehetnek, amely során a másik fél valós, vagy vélt hiányosságaira mutatsz rá. Ezekkel a szavakkal a másik úgynevezett „piros gombjait” nyomogatod amely, mint tapasztalhattad, semmi jóra nem vezet. Ilyen kifejezések lehetnek például:

  • Gyerekesen viselkedsz…
  • A te stílusod olyan, hogy….
  • Már megint nem gondolkodsz….
  • Nem vagy együttműködő

Ezek a kifejezések nem veszik figyelembe a másik érzéseit, aláássák értékeiket. A vita hevében sokszor nagy a kísértés ilyen, vagy ehhez hasonló kifejezések használatára, de biztosíthatunk arról, hogy ezek nem a megoldás felé terelik a beszélgetést. Sőt, bizonyára te is tapasztaltad hányszor bántad már meg a dühből, meggondolatlanul kimondott sértő szavaidat.

2. Ne általánosíts!

Az általánosítás során erős ellenérzéseket és véleményeket fogalmazol meg a másik személyiségével kapcsolatosan. Ezeket a másik fél személye elleni támadásként értékeli, nem pedig az éppen aktuális viselkedésével kapcsolatos kritikaként. Ilyenek lehetnek például:

  • Már megint lusta vagy…
  • Állandóan hülyeséget beszélsz.
  • Mindig minősíthetetlenül viselkedsz!

Az általánosítások használatával azt sugallod a másiknak, hogy ő általában, és nem abban a pillanatban rossz, vagy nem megfelelő. Az általános negatív minősítések használatával elveszíted a másik bizalmát és eltávolodtok egymástól.

3. Került a „mert te…” mondatokat, a hibáztatást és a vádaskodást

Az egymás okoló üzenetek „TE… ilyen vagy olyan vagy”…” helyett használj egyes szám első személyt és inkább használd az „Én, úgy érzem…” típusú kifejezéseket, amellyel saját érzéseidről, megéléseidről beszélsz. A „TE…” típusú mondatok használatával azt fejezed ki, hogy a másik, a viselkedésével TÉGED mennyire megbántott, így őt okolod a fájdalomért, frusztrációért vagy dühért, amit érzel.

  • A mert TE ” mondat: Te mindig elrontod az estét azzal, hogy későn érsz haza!
  • Az „ÉN” üzenet ezzel szemben így hangzik: Szeretek veled lenni, de elszomorít, amikor ilyen későn érsz haza.

A „TE”-vel kezdődő mondatok a másik felet azonnali védekezésre késztetik. Amennyiben a helyzetet megfordítod, és azt kommunikálod inkább, hogy te mit éreztél, hogy benned mit okozott a másik viselkedése, így a másik fél könnyebben megérti helyzeted és rájön, hogy a te rossz érzésedet ő okozta, anélkül hogy direktben őt tennéd felelőssé érzéseidért.

4. Kerüld a régen elmúlt történetek felemlegetését!

A tiszta kommunikációs során koncentrálj az éppen aktuális problémára és ne emlegess fel múltbeli sérelmeket. Egy aktuális nézeteltérés során felhozott régi sérelmek csak meghosszabbítják a vitát és akár át is fordulhatnak egy sértő és vádaskodó kommunikációba. Erre pedig – főként az ünnepek alatt – semmi szükség nincsen.
Példa: Már megint hálátlan vagy! Emlékszel? A múlt hónapban is segítettem neked a kerítés megjavításában amit meg sem köszöntél!

Ugyan a múltbéli tapasztalatok segíthetik a másik személyiségének megértését, a régi sérelmek felhozása a másikban azt az érzetet kelti, hogy te egy egész bűnlajstromot tartasz nyilván róla. Ne feledd: a célod, a vita hatékony és barátságos, mindkét fél számára kielégítő rendezése.

5. Kerüld a negatív összehasonlítást!

A tiszta kommunikáció során NEM az a cél, hogy a másik fél rosszul érezze magát az általad mutatott szubjektív vélemény tükrében. A tiszta kommunikáció célja, hogy az emberi kapcsolatokat építse, ne pedig lerombolja.

  • “Te sokkal jobban próbálsz engem irányítani, mint bármelyik eddigi barátnőm.”
  • “Miért nem tudsz néha spontán lenni, mint a testvéred? “
  • “Ugyanolyan bunkó vagy, mint az apád.

A Tiszta Kommunikáció tehát a problémák, konfliktusos helyzetek megoldását célozza, mit a negatív összehasonlítással nem lehet elérni. Ez utóbbival csak egyetlen dolgot érhetsz el, ez pedig a másik támadása és verbális büntetése.

6. Ne fenyegetőzz!

A fenyegetés rejtett üzenete az, hogy „Te rossz voltál és ezért büntetést érdemelsz!”

• “Ha nem teszed meg, amit kérek, keresek valaki mást helyetted!”
• “Ha nem takarítasz el magad után, többet nem hívlak át magamhoz!”
• “Ha ma este elmész inni a haverokkal, akkor én hazamegyek! “

A „rossz voltál” rejtett üzenete is nagyon fájdalmas a másik személy számára, de a szándékos bántás valódi és sokszor visszafordíthatatlan rombolóerő bármilyen emberi kapcsolatban. Ha valaki nem teljesíti azt, amit te szeretnél, az még nem jelenti azt, hogy ő rossz. Találj ki más módot arra, hogy igényeid teljesülhessenek, de semmiképpen ne a fenyegetést válaszd!

7. A saját érzéseidről beszélj, a másik megtámadása helyett

Használj tisztázó jellegű szavakat érzéseid kifejezésére, leírására, amelyek sokkal jobban segítik a másik felet érzéseid megértésében, mintha kiabálnál, ellenségeskednél, vagy szarkasztikus megjegyzéseket tennél fájdalmad vagy sértettséged kifejezésére.

• “Szomorúvá tesz, amikor azt mondod, hogy nem akarsz velem időt tölteni.”
• “Frusztráló, amikor helyettem hozol döntéseket. “
• “Méltatlannak érzem, amikor a magánügyeimről másoknak beszélsz.”

A tiszta kommunikáció – többek között – azt is jelenti, hogy hangszínedet a lehető legközelebb tartod a normális hangszínhez, ami által a másik fél jobban megérti a valódi érzelmeidet.

8. Testbeszéded legyen nyitott és befogadó

A testbeszéd nagyon sokat elárul! Sok esetben többet is, mint a szavak. Azt is megmutatja mennyire vagy nyitott a kommunikációra.

Zárt testtartás: A karjaid keresztben, ajkaid összeszorítva és félre nézel. Ez világosan megmutatja a másik félnek azt, hogy nem kívánsz kommunikációba bocsátkozni vele.

Nyitott testtartás: bólogatás, miközben a másik hozzád beszél, a szemkontaktus fenntartása és a nyugodt arckifejezés azt mutatja a másiknak, hogy igen, nyitott vagy a tiszta kommunikációra.

9. Teljes mondatokat fogalmazz meg!

Így fejezd ki érzéseidet, gondolataidat. A teljes mondatokba foglalt üzenetek megvilágítják érzéseid, gondolataid hátterét, megfigyeléseidet, kívánságaidat, vágyaidat – amelyhez minden embernek joga van.

Gondolatok: ezek vélemények, hiedelmek egy adott helyzettel kapcsolatban. A gondolatok nem abszolút igazságok, hanem a helyzet leképezései a TE értelmezésedben.
• Az én ötletem az, hogy…
• Arra gondoltam, hogy…
• Amit láttam az az, hogy…
• Aggódtam, mert…

Fontos, hogy vállalj felelősséget a saját véleményedért és egyúttal maradj nyitott a másik véleményének meghallgatására is.

Érzések: A kommunikációs üzenetek legfontosabb részei az érzések, kiemelten a szerelmesek között. Az érzések a te saját, érzelmi állapotod megfogalmazásai, amelyek sokfélék lehetnek. Ezek kifejezése segíti a hallgatókat rádhangolódni és ez által jobban átérezhetik helyzetedet.

• …amikor ezt halottam megijedtem…
• Szomorú vagyok, mert…
• Örültem neki, hogy…

Megfigyelések: Ezek tényeken alapuló semleges, érzelemmentes megállapítások, amelyek nem tartalmaznak ítéletet.
• Az e-mail-jeim között nem találtam az üzenetedet.
• 4-re beszéltük meg és most fél 5 van.

Kívánságok és vágyak: Kívánságaid és vágyaid egyértelmű kifejezése nagyon fontos, hiszen senki nem tudhatja biztosan, hogy mi az elképzelésed, ameddig ezt ki nem fejezed. Még a hozzád legközelebb álló embereknek is szüksége van erre, feltéve ha nem gondolatolvasó.

• Szükségem van egy órára, hogy elszakadjak a munkától!
• Éhes vagyok, együnk valamit!
• Borzasztóan érzem magam, kérlek készíts nekem egy teát!

10. Tiszta üzeneteket használj!

Ha a tiszta üzeneteket jól használod, akkor segítségükkel elkülönítheted gondolataidat, érzéseidet, megfigyeléseidet, igényeidet és kívánságaidat egymástól. Ennek használata nélkül összekeverednek a fentiek, amelyek zavarhoz és fájdalmas kommunikációhoz vezethetnek!

Példák: Ítélkezéssel, érzésekkel és igényekkel kombinált megfigyelés (szarkasztikusan mondva): „Hát, megint olyan beszédes vagy, mint amilyen lenni szoktál.”

Ez, tiszta kommunikációval: Észrevettem, hogy ma este hallgatag vagy (megfigyelés). Emiatt aggódom, hogy nem érdekel téged, amit mondok és ez számomra bántó. (érzések) Szeretnék veled erről beszélgetni és megismerni a Te érzéseidet! (igények)

Zárszó

Az emberi kapcsolatok megélése során azok építése, nem pedig lerombolása, és a másik megbántása a cél. Próbáld elkerülni azokat az embereket, akik kommunikációjukkal és viselkedésükkel megbántanak, lehúznak. Sőt, te magad se tartozz azon emberek közé, akik ezt teszik másokkal.

Mi, azt Integrál Tréning Központnál hisszük és tudjuk, hogy fontos az, hogy az ember egy életen át fejlődjön, tanuljon a hibáiból és változzon. Ebben nyújtunk neked segítséget cikkeinkkel, Facebook oldalunkkal.

Reméljük, hogy hamarosan személyesen is találkozhatunk nyílt tréningjeinken! Ha tetszett, oszd meg ezt a cikket családtagjaiddal, barátaiddal!